Hvor meget ved du – prøv testen

Garrett’s INSTALLER CONNECT. Testen er på engelsk.

Turbolader

Turboladeren er en helt essentiel komponent i en moderne motor. Dens anvendelse er øget år efter år i takt med de større krav, der stilles til køretøjernes emissioner. Motorens volumen er blevet mindre, men effekten er den samme eller større. For at møde myndighedernes krav til emissionerne og brugerens forventninger til bilens ydeevne, har teknologierne i turboladeren udviklet sig markant de sidste 20 år.

En turbolader består af to hjul forbundet med en fast aksel. De to hjul spinner sammen, hvor det ene hjul drives af udstødningsgassen og varmen på den ene side, og det andet hjul suger luft ind, og komprimerer det. Den komprimerede luft gør forbrændingen mere effektiv, og leverer derved større effekt samtidig med et mindre forbrug.

Den største udfordring for turboladeren er leverancen af den rigtige mængde luft på det rigtige tidspunkt. Derfor er udviklingen af turboladeren også drevet af netop den udfordring. Første skridt i udviklingen er en turbolader med waste-gate. Denne type turbolader har en simpel anordning, hvor udstødningsgassen ledes udenom turbinehjulet ved et givent tryk. 

Senere er kommet turboladere med variabel geometri i turbinehuset (VNT/VTG), hvor en række faneblade styrer mængden af udstødningsgas mod turbinehjulet, alt efter hvor stor en mængde luft man ønsker, skal komme til forbrændingen. Fanebladene styres enten pneumatisk eller elektrisk. Turboladere med variabel geometri anvendes på dieselmotorer, og bliver introduceret på benzinmotorer på årsmodellerne 2022 og frem. På mange motorer anvendes en kombinationen af to turboladere sat i parallel- eller serieforbindelse (Two-stage). De to turboladere har forskellige arbejdsområder, og leverer derfor optimalt over en større del af motorens arbejdsområde. Turboladerne kan være af typen waste-gate eller kombination af waste-gate og VNT/VTG.

Hvorfor fabriksny og original?


En turbolader skal levere værdi for slutbrugeren. Værdien er en turbolader, der har høj pålidelighed, overlegen effekt og brændstoføkonomi, og stringent opfyldelse af krav til emissioner. Den værdi er kun garanteret ved en fabriksny og original turbolader.

En turbolader fremstillet af hvilken som helst anden fabrikant end den producent, der i samarbejde med bilfabrikken har udviklet den helt rigtige motor/turbolader kombination, har ingen forudsætninger for at levere fuld værdi på alle parametre. Der er ingen undtagelser, uagtet om det er en dansk virksomhed, der får fremstillet sit kopiprodukt i Kina, eller en hvilket som helst andet virksomhed.

Service Bulletins

En succesfuld installation afhænger af mange faktorer. En fuld forståelse af hvorfor den oprindelige turbolader tabte pusten, er den væsentligste af dem alle. Ofte vil mekanikeren blive ledt hen imod andre fejl på køretøjet, som har været den direkte årsag til den opståede fejl. Fejl på køretøjet, som for eksempel et knækket EGR spjæld, der har fundet sin vej til turboladeren, og har forårsaget dens havari, er blot et af mange eksempler. Nogle fejl er enkeltstående og nogle er hyppige gengangere på visse køretøjsmærker og modeller. For de hyppige gengangere udarbejder vi løbende Service Bulletins, som nøje beskriver problemstillingen for køretøjet, og hvad mekanikeren skal gøre for at afhjælpe problemet. 

Find den rigtige turbolader

Er du nu bruger, så skal du have et brugernavn og en adgangskode.

Værksteder kan kontakte os på email dau@scanturbo.dk for godkendelse og oprettelse.